( 5.0 امتیاز از 1 )
یکشنبه 06 خرداد 1397 00:55

حتي افرادي كه مشكل تنفسي هم ندارند، درهواي آلوده دچار مشكلات تنفسي مي‌‌شوند اما گاهي مي‌توان با يك فهرست خريد ساده كاري كرد كه نفس‌كشيدن راحت شود.

این مطلب از سایت بهدونی، مطلبی در مورد غذاهايي كه باعث مي‌شوند راحت‌تر نفس بكشيد ارائه شده است، همچنین می توانید برای مشاهده ی مطالب بیشتر هم موصوع این مطلب، موضوع سلامت عمومی دنبال کنید.

به گزارش بهدونی :
برترین ها: «نفسم بالا نمي‌آيد»، «سخت نفس مي‌كشم» «نفس كشيدن برايم مشكل شده»؛ در شهرهايي مثل تهران اين جمله را زياد مي‌شنويم.

 به جز افرادي كه مبتلا به آسم و ساير ناراحتي‌هاي تنفسي هستند، اين جملات حتي از افراد سالم هم شنيده مي‌شود، حتي افرادي كه مشكل تنفسي هم ندارند، درهواي آلوده دچار مشكلات تنفسي مي‌‌شوند اما گاهي مي‌توان با يك فهرست خريد ساده كاري كرد كه نفس‌كشيدن راحت شود.

طبيعت هم مي‌تواند ضدآسم باشد

براي آن‌هايي كه نفس كشيدن براي‌شان سخت است

«سالي هيد»، پروفسور بيماري‌‌هاي ريه در دانشگاه «اينديانا» كه به‌تازگي تحقيقاتي در مورد تاثيرات مواد غذايي روي خوب نفس‌‌كشيدن انجام داده است مي‌گويد: «آسم يك بيماري است كه مشخصه آن التهاب مزمن راه‌هاي هوايي است، خيلي از غذاها ممكن است اين روند التهابي را بدتر كنند و برخي از غذاها هم ممكن است باعث بهبود اين حالت شوند. طبيعي است كه هيچ‌كس به شما نخواهد گفت كه داروها و اسپري مخصوص آسم يا داروهاي آنتي‌بيوتيكي كه براي عفونت‌هاي ريه مصرف مي‌كنيد را كنار بگذاريد اما بدانيد كه انتخاب غذاهاي مناسب مي‌تواند نفس كشيدن شما را راحت‌تر و احتياج‌تان به دارو، ماسك يا اسپري را كمتر كنند.»
 
 غذاهايي كه باعث مي‌شوند راحت‌تر نفس بكشيد

فشارخون نگيريد، سرفه هم نكنيد

كم نمك بخوريد

نتايج مطالعه‌اي كه در دانشگاه «مكران» انجام گرفته نشان مي‌دهد، زنان مبتلا به آسم و ساير بيماري‌هاي ريوي كه يك رژيم غذايي كم‌نمك دارند رژيم‌غذايي آن‌ها طي يك روز حداكثر 3/1 تا 5/1 گرم نمك داشته است تا كمتر از زناني كه نمك در رژيم غذايي آن‌ها بسيار زياد است دچار حمله و مشكل تنفسي شوند، تنفس براي آن‌ها راحت‌تر شود.
 
  دانشمندان معتقدند نمك، سلول‌هاي عضلاني صاف موجود را ريه تحريك مي‌كند و در عين حال ميزان كلسيم در داخل سلول‌ها را به‌هم مي‌ريزد و اين باعث مي‌شود كه سلول‌ها فعاليت معمول خود را انجام دهند و در نتيجه تنفس سخت‌تر شود. به هر حال نمي‌توان نقش نمك را در حملات تنفسي ناديده گرفت. محدودكردن ميزان نمك فوايد ديگري هم براي شما دارد. يادتان باشد كه يكي از اصلي‌ترين منابع نمك در زندگي روزانه غذاهاي آماده و فست‌فودها هستند كه به راحتي مي‌توان آن‌ها را از رژيم غذايي حفظ كرد يا حداقل مصرف آن‌ها را محدود كرد.

به قرمزها فكر كنيد

آنتي‌اكسيدان‌ها

براساس مطالعات انجام گرفته، افرادي كه دچار آسم يا عفونت‌ ريه هستند راديكال‌هاي آزاد مضر بيشتري در بدن و ريه خود دارند و اين باعث مي‌شود‌، ريه آن‌ها دچار ترشح بيشتر و تنفس براي‌شان مشكل‌تر شود. يك مطالعه در سوئد نشان داده افرادي‌كه مقدار زيادي آنتي‌اكسيدان مصرف مي‌كنند (مثلا 60 ميلي‌گرم در روز بتاكاروتن) ميزان راديكال‌هاي آزاد كمتري نسبت به افرادي كه اين ميزان آنتي‌اكسيدان را مصرف نمي‌كنند دارند و در نتيجه عملكرد ريه آن‌ها بهتر است.
 
اين مطالعه نشان داده، خوردن روزانه 5 وعده ميوه و سبزي‌ مي‌تواند 8ميلي‌گرم بتاكاروتن به بدن شما برساند. اين در حالي است كه برخي مطالعات نشان داده، روزي 4 تا 6 ميلي‌گرم بتاكاروتن براي بدن انسان كافي است. يك مطالعه ديگر كه در آلمان انجام گرفته نشان داده، افرادي كه هفته‌اي 30 ميلي‌گرم ليكوپن دريافت مي‌كنند با تعداد دفعات كمتر و با شدت كمتر دچار حملات تنگي نفس يا آسم مي‌شوند. اگر فكر مي‌كنيد كه اين ميزان آنتي‌اكسيدان‌ها در غذاي‌تان كافي نيست و سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه كم مصرف مي‌كنيد با پزشك خودتان مشورت كنيد تا يك رژيم غذايي مناسب به شما بدهد.

هندوانه و گوجه‌فرنگي منابع غني از كيلوين در طبيعت هستند (يك قاچ بزرگ از يك هنداونه، متوسط بين 10 تا 15 ميلي‌گرم و يك گوجه‌فرنگي متوسط 3ميلي‌گرم ليكوپن در خود دارند) برخي مكمل‌ها و پودرها به‌تازگي به بازار عرضه شده‌اند كه حاوي آنتي‌اكسيدان‌هاي مختلف هستند.

غذاهايي كه باعث مي‌شوند راحت‌تر نفس بكشيد

چرا خانم‌ها بايد فلفل دلمه‌اي بخورند

ويتامين C

تحقيقات پژوهشگران دانشگاه «يل» نشان داده، افرادي كه براي 2 روز متوالي هر روز 500 ميلي‌گرم اسيد اسكوريك (ويتامين C) در رژيم غذايي خود دارند طي ماه‌هاي سرد كمتر دچار تنگي نفس، خس‌خس سينه،‌ سرفه‌هاي حساسيتي و حملات آسم مي‌شوند. در اين تحقيقات مشخص شده است كه اسيد آسكوريك احتمالا با جلوگيري از آزادشدن هيستامين اثرات خود را اعمال مي‌كند. هيستامين، ماده‌اي شيميايي است كه باعث تورم راه‌هاي هوايي و مشكلات تنفسي مي‌شود و در واقع ويتامين C شبيه قرص‌هاي آنتي‌هيستامين است.

شما مي‌توانيد با اضافه‌كردن مركبات، فلفل‌دلمه‌اي (كه يك عالي ويتامين C است) و ساير منابع ويتامين C به غذاي‌تان، نفس كشيدن‌تان را راحت‌تر كنيد. يادتان باشد كه براساس تحقيقات دانشمندان كانادايي، از هر 10 زن در اين كشور، يك نفر به مقدار كافي ويتامين C در رژيم غذايي خود نمي‌خورد.

ماهي بخوريد، سويا نه

ماهي

گروه تحقيقاتي دانشگاه «اينديانا» در يك مطالعه خود به طور روزانه، هر روز يك قرص حاوي امگا3 به گروهي از خانم‌ها دادند (هركدام از اين قرص‌ها حاوي 2/3 گرم EPA و 2/2گرم DHA كه هر 2 از انواع امگا3 هستند، در خود داشتند)، در نهايت پس از 2هفته اين افراد در شرايط مختلف با افرادي‌كه اين رژيم غذايي را نداشتند مورد مقايسه قرار گرفتند و مشخص شد كه افرادي كه روزانه امگا3 دريافت كرده بودند در زمان ورزش يا در زمان سرماخوردگي وضعيت تنفسي بهتري دارند.

دركل امگا3 خاصيت ضدالتهابي دارد و احتمالا خاصيت مثبت اين ماده در بهبود وضعيت تنفسي چه در افراد مبتلا به آسم و چه در افراد عادي ناشي از همين خاصيت ضدالتهابي آن است. البته تحقيقات اخير نشان داده كه امگا6 برعكس امگا3 خاصيت ايجاد التهاب در بدن دارد و براي همين بايد حواس‌تان باشد كه مواد غذايي حاوي امگا3 مصرف كنيد نه امگا6. ماهي‌‌هايي مثل سالمون، ماهي تن و ماهي خال مخالي منابع عالي امگا3 هستند، در حالي كه مواد غذايي حاوي سويا بيشتر امگا6 دارند.

اگر مي‌خواهيد در سرما آسم نگيريد

كافئين

خوردن روزانه مقدار زيادي كافئين مي‌تواند به‌خصوص در كساني كه دچار آسم فعاليتي هستند از شدت علائم بكاهد. به طور مثال تحقيقات پژوهشگران در دانشگاه «گلاسكو» نشان داده، كساني كه 3 فنجان قهوه مي‌خورند و سپس ورزش مي‌كنند، كمتر از ديگران به آسم ورزشي مبتلا مي‌شوند. كافئين نقش چشمگيري در شل‌كردن عضلات و در عين حال راه‌هاي‌هوايي را گشاد مي‌كند. ثابت شده است كه قهوه مي‌تواند برخي از علائم ناراحت‌كننده آسم را برطرف كند و براي همين به‌خصوص در افرادي‌كه آسم فعاليتي يا ورزشي دارند يا در كساني كه دچار آسم هستند و مي‌خواهند در هواي سرد قرار بگيرند، توصيه مي‌شود قهوه بخورند.