( 5.0 امتیاز از 1 )
یکشنبه 06 آبان 1397 19:11

سنی که در وجودتان احساس می‌کنید عددی جادویی است! مطالعات زیادی نشان داده‌اند سن احساسی شما می‌تواند شاخص بهتری برای وضعیت سلامت جسمی، تندرستی و حتی طول عمرتان باشد.

این مطلب از سایت بهدونی، مطلبی در مورد سنی که احساس می‌کنید بیشتر از سن واقعی‌تان اهمیت دارد ارائه شده است، همچنین می توانید برای مشاهده ی مطالب بیشتر هم موصوع این مطلب، موضوع مهارت های زندگی دنبال کنید.

به گزارش بهدونی :

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: سنی که در وجودتان احساس می‌کنید عددی جادویی است! مطالعات زیادی نشان داده‌اند سن احساسی شما می‌تواند شاخص بهتری برای وضعیت سلامت جسمی‌، تندرستی و حتی طول عمرتان باشد.

خیلی خوب و لذتبخش است که خودتان را مثلا 22 ساله احساس کنید اما اگر استرس‌ها و فشارهای زندگی اثر مخرب خود را روی شما گذاشته و باعث شده باشند خود را حتی پیرتر از سن شناسنامه‌ای‌تان احساس کنید چطور؟

نگران نباشید؛ برخلاف سن واقعی‌تان که نمی‌توانید تغییرش دهید، سن احساسی‌تان را می‌توانید تغییر دهید و خود را جوانتر و شاداب‌تر احساس کنید.

سنی که احساس می‌کنید بیشتر از سن واقعی‌تان اهمیت دارد

روح‌تان را پرورش دهید

بعضی‌ها عقیده دارند جوانی‌شان را هدر داده‌اند و حالا به خِرد پیری رسیده‌اند. اما اگر خود را جوان احساس کنیم می‌توانیم هر دو را داشته باشیم: خودانگیزی، انرژی و تجربه از گذشته.
شاید دهه‌ی بیست زندگی‌مان در خاطر ما دوران پرفراز و نشیب‌تری نسبت به سالهای دیگر ثبت شده باشد؛ تحصیل کرده‌ایم، کار کرده‌ایم، سفر کرده‌ایم و زندگی‌ کرده‌ایم تا ... الان! احتمالا رابطه‌های عشقی و عاطفی پرماجرایی هم داشته‌ایم. تحقیقات نشان می‌دهد جسم و روح انسان جوری برنامه ریزی شده که در دهه‌ی بیست زندگی خود، به دنبال تمام تغییرات ممکن باشد؛ پذیرا نسبت به تجربیات جدید، سرزنده و بانشاط و ماجراجو و اجتماعی‌تر و پویاتر.

سپس وقتی که به دهه‌‌ی 30 و 40 و 50 عمر خود می‌رسیم، شخصیت‌مان تغییر می‌کند. دیگر در موقعیت خود جا افتاده‌ایم و نقش‌مان تثبیت شده. سعی می‌کنیم حتما با برنامه پیش برویم و آگاهتر شده‌ایم، به نظم و دیسیپلین بیشتر اهمیت می‌دهیم و نسبت به دیگران هم مهربانتر و سازگارتر شده‌ایم.

شاید هم مسئولیتهای بیشتری پیدا کرده‌ایم که جلوی یک سری از کارهای دیگرمان را می‌گیرد، مثلا یک دور دور آزادانه در یک عصر تابستانی در خیابانهای شهر! اما اینها دلیل نمی‌شوند نتوانیم شاد و سرزنده باشیم. پژوهش‌ها نشان می‌دهند وقتی خود را جوانتر از سن واقعی حس می‌کنیم، در هیجانات جوانی می‌‌مانیم و همزمان از تجربیات و خِرد به دست آمده از سالهای واقعی سن‌مان نیز استفاده می‌کنیم.

پس حتی اگر دِین‌هایی دارید که باید بپردازید، شغلی دارید که باید به آن متعهد بمانید، بچه‌هایی دارید که باید به آنها رسیدگی کنید و یا درگیر تمام کارهای پرمشغله‌ی یک زندگی امروزی هستید، باز هم باید تلاش کنید جنبه‌ی تفریح و هیجان زندگی‌تان را زنده و فعال نگه دارید.

چیزهای جدید را تجربه کنید: این هم برای مغز خوب است و هم شما را از یکنواختی و کسالت نجات می‌دهد.

نیازی نیست قله نوردی کنید یا به بانجی جامپینگ بروید (مگر اینکه واقعا دوست داشته باشید!). بلکه می‌توانید در کلاسهای متنوع ورزشی ثبت نام کنید یا عضو تورهای گردشگری شوید و به جاهای مختلف سفر کنید. هر کاری که می‌کنید یکی دو دوست صمیمی داشته باشید. باهم بودن و حمایت کردن دوستان از همدیگر می‌تواند به آنها احساس جوانی بدهد. با هم بودن انرژی بخش است.

برخی از شیوه‌های گذشته‌تان را زنده نگه دارید

شاید دوی 5 کیلومترتان را نتوانید در مدت زمانی که قبلا تمام می‌کردید به پایان برسانید یا انگشتان پای‌تان دیگر نتوانند فشار یک کفش پاشنه ده سانتی را تحمل کنند. چون بدن ما به روشهایی به ما نشان می‌دهد که به دلیل تغییرات هورمونی دیگر مثل گذشته جوان نیست، مثلا با افزایش وزن و احساس خستگی. اما به این معنا نیست که باید شرایط را همانگونه که هست بپذیریم و تسلیم شویم.

سنی که احساس می‌کنید بیشتر از سن واقعی‌تان اهمیت دارد

مطالعات نشان داده‌اند ما می‌توانیم با سبک زندگی هوشمندانه، ذهن و بدنمان را شاداب‌تر نگه داریم و لذتش را ببریم. مثلا ورزش کردن می‌تواند قدرت کنترل ما را روی شرایط زندگی بیشتر کند. محققان عقیده دارند داشتن فعالیت‌های بدنی بیشتر به ما کمک می‌کند احساس کنیم هنوز بیست ساله‌ایم! بله دقیقا همینطور است چون وقتی که ورزش می‌کنیم، قدرت حافظه و درک و شناخت‌مان بهبود پیدا می‌کند، در وضعیت مطلوب‌تری از سلات جسمانی قرار می‌گیریم و بانشاط می‌شویم.

با شرکت در ورزش‌های مورد علاقه‌مان فعال خواهیم ماند و حتی می‌توانیم با تجربه کردن ورزش‌ها و فعالیت‌های جدید، هیجان خاصی نیز وارد زندگیمان کنیم. خودتان بررسی کنید و ببینید چه تغییرات خوشایند و سالمی می‌توانید در روتین‌تان وارد کنید.

وقتی به میانسالی می‌رسیم، معمولا توان مالی بیشتری داریم و می‌توانیم به تفریحاتی که شاید زمانی به دلیل هزینه قادر به انجام آن نبودیم بپردازیم.

بیشتر به سلامت ذهن‌تان بپردازید

با گذشت سالهای زندگی، معمولا باز تجربیات زیادی را به دوش می‌کشیم هم خوب هستند و هم بد. متاسفانه گاهی اتفاقات بسیار بد و چالش‌های فرسوده کننده‌ای را پشت سر می‌گذاریم. زندگی می‌تواند خیلی سخت و ناگوار شود و درست به همین علت است که باید با بالا رفتن سن، به سلامت روح و ذهن‌مان بیشتر اهمیت بدهیم. تحقیقات نشان می‌دهد وقتی خود را جوانتر از سن واقعی‌مان احساس می‌کنیم، به طور طبیعی سلامت ذهن‌مان را تغذیه می‌کنیم و ریسک خیلی از اختلالات روحی مانند افسردگی را پایین می‌آوریم.

تقویت سلامت ذهن‌تان را الویت روزانه‌تان کنید و برایش برنامه داشته باشید.

نکاتی کاربردی برای ذهن آگاهی و کاهش استرس

 1.تا جایی که ممکن است در موقعیت‌های منفی قرار نگیرید

فرض کنید عاقل‌ترین بخش وجودتان از بالا شما را نگاه می‌کند. اگر در موقعیتی واقعا تعیین کننده و مهم قرار گرفته باشید، او می‌تواند بهترین راه حل را به شما توصیه کند اما اگر تشخیص بدهد مضوع آنقدرها هم مهم نیست او می‌تواند تشویق‌تان کند که موضوع را رها کنید و بیخیال باشید.

2. در لحظه بمانید و تمرکز کنید

تمرکزتان را روی لذتی که در لحظه وجود دارد بگذارید. اگر به پیاده روی می‌روید به صداها توجه کنید، به هر چه که می‌بینید و زمین زیر پای‌تان را با هر قدم حس کنید.

3. مدیتیشن کنید

مدیتیشن را هر جایی می‌توانید انجام دهید، روی تصویری که از آن لذت می‌برید تمرکز کنید و هر چیز دیگری را از فکرتان دور بیندازید.

4. ناراحتیها و دلخوریهای بی‌ارزش را رها کنید

وقتی یاد بگیرید بین چیزهایی که رویشان کنترل دارید و آنچه تحت کنترل شما نیست تفاوت قائل شوید، خیلی از ناراحتیهای کم اهمیت را ساده‌تر می‌توانید بپذیرید و خود را از جدال درونی رها کنید.

5. نفس عمیق بکشید

یکی از ساده‌ترین ابزارهای ریلکسیشن نفس عمیق است. هر جایی و هر زمانی می‌تواند برای دور کردن استرس و اضطراب این کار را انجام دهید.

سنی که احساس می‌کنید بیشتر از سن واقعی‌تان اهمیت دارد

تکنیک‌های آرامسازی ممکن است همیشه هم برای کنترل ذهن کافی نباشند، مخصوصا اگر دوران بسیار سختی را مشغول جنگ و جدال با افسردگی یا اضطراب باشید. پس اگر لازم دانستید به یک مشاور یا رواندرمانگر مراجعه کنید اصلا تردید نکنید.

حتی صرفا صحبت کردن در مورد نگرانیها و مشکلات می‌تواند آنها را سبُک‌تر کرده و کمک‌تان کند سن احساسی‌تان را پایین بیاورید.

سن احساسی‌تان همیشه یکجور نمی‌ماند

حتی اگر به عنوان یک 40 ساله الان احساس 29 ساله بودن می‌کنید، ممکن است 45 سالگی‌تان را 50 ساله احساس کنید! به همین دلیل باید سن احساسی خود را مدام چک کنید و تحت نظر داشته باشید. آیا تجربیات جدید را امتحان می‌کنید؟ فعال هستید؟ به تندرستی‌تان اهمیت می‌دهید؟

یادتان باشد امکان استفاده از تمام روشها به طور همزمان وجود ندارد، و شاید به دلیل محدودیت‌هایی (مثلا یک بیماری مزمن، مسئولیت‌های زیاد و ...) روشی اصلا به درد شما نخورد. اما به این معنی نیست که محکوم هستید خود را پیر احساس کنید. راههایی را بیابد که مناسب شما باید، حتی یک راه بسیار ساده اما قابل تداوم.