( 5.0 امتیاز از 1 )
دوشنبه 23 بهمن 1396 16:37

این روزها یکی از موضوعاتی که در فضاهای مجازی به سرعت پخش شده و موضوع صحبت اکثر محافل قرار گرفته است، قسمتی از صحبت های یک کارشناس خانواده در شبکه استانی یزد است که علاوه بر  پربازدید بودن در شبکه های اجتماعی، بازتاب های فراوانی داشته است.

این مطلب از سایت بهدونی، مطلبی در مورد جادوی عشقی که جنجال آفرین شد ارائه شده است، همچنین می توانید برای مشاهده ی مطالب بیشتر هم موصوع این مطلب، موضوع اخلاق و عرفان دنبال کنید.

به گزارش بهدونی :
شوهرداری به روش کارشناس یزدی
در این چند روز ویدئویی با عناوین مختلفی چون "شوهرداری به روش کارشناس یزدی، کلیپ کارشناس زن یزدی در خصوص ماساژ پای همسر" و عناوین این چنینی بازخوردها و انعکاس های مختلفی در شبکه ها، محافل خانوادگی، جمع های دوستانه و حتی علمی و سیاسی را داشته است؛ عده ای با نگاه تمسخر آمیز به موضوع نگاه کردند و این ویدئو شد نقل خنده و خوش گذرانی محافلشان؛ ذهن خلاق ایرانی ها هم برای ساخت جک و فیلم های طنز آماده است! و عده ای هم جبهه گرفتند و با نگاه تند، این گونه صحبت ها را دور از شأن و توهینی به زنان دانستند و عده ای نیز با نگاهی خنثی بی تفاوت از کنارش گذشته اند.
در این فرصت پیش آمده بعد از بازتاب های وسیع این موضوع، بر آن شده ایم که به این ماجرا از چند زاویه نگاهی داشته باشیم.

قبل از بیان هر کلام و صحبتی به انعکاس حرف ها توجه کنیم، ممكن است افرادى با حسن نیّت سخن بگویند، ولى باید بازتاب آن را نیز در نظر داشته باشند.


مخاطب شناس باشید

نکته ی مهم و قابل تأمل این است که دنیای امروز، دنیای بسیار حساسی است از آن جهت که کوچک ترین حرف و حرکتی چشم بر هم زدنی در همه کشور که هیچ، در همه دنیا پخش می شود و حال آنکه بیان صحبت های این چنینی چقدر می تواند برای سلامت جامعه خوب و مفید باشد؟
اصل موضوع و اهمیت آن قابل انکار نیست اما صحبت این جا است که باید توجه داشت بیان سلایق شخصی این چنینی که با فرهنگ اکثریتی کشور خیلی هم تفاهمی ندارد، آن هم در قالب یک رسانه عمومی صدا و سیما که مخاطب آن دنیایی از افکار با سلایق مختلف وجود دارد، چقدر می تواند جایگاه صحیحی داشته باشد؟

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

به واقع اصل کلام و موضوع این کارشناس، حرف زشت و بدی نبوده و کاری را هم که پیشنهاد می دهند از نظر طب سنتی احتمالا جایگاهی برای رد نداشته باشد و شاید هم طبق گفته ی ایشان جادوی عشق خوبی است اما؛ هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد؛ گفتن آن در یک رسانه ملی و مخاطبین کلان جایگاهی ندارد و همین دقت کافی نداشتن به مخاطب، اسباب این همه تمسخر را در جامعه فراهم کرده است.
موضوع مخاطب شناسی به قدری اهمیت دارد که در لسان دین به طرق و اشکال مختلف می توان آن را پیدا کرد؛ در ادامه چند مثال در باب مخاطب شناسی را یادآور می شویم:
در جایی در قرآن می خوانیم: « اَلَّذینَ اِن مَکَّنّاهُم فِی الاَرضِ اَقامُوا الصَلوةَ وَ ءاتَوُا الزَّکوة -  يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّکاةَ » (1) اما وقتی جناب لقمان می خواهد پسرش را نصیحت کند؛ می فرماید: «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ» (2) و سخنی از زکات نمی کند؛ چرا که فرزند لقمان مالی ندارد و دادن زکات برای او جایگاهی ندارد.(توجه به مخاطب)
در جایی در روایات آمده است به زنان سوره نور را یاد بدهید: عَلِّمُوهُنَّ السُورَةَ النُّورِ: چون در این سوره از حجاب، عفاف، غیرت و ... سخن به میان آمده است.(3)
در روایتی دیگر داریم که می فرمایند: لا تحدثوا الجهال بالحکمة: در مجلس جاهلان حکمت نگویید.(4)
و نیز همان پیامبری که این کارشناس محترم روایتی را از ایشان برای تأیید صحبت های خود بیان می کنند؛ وقتی کاروان را به حبشه فرستادند؛ به محض ورود به آنجا جناب نجاشی گفتند قرآن بخوانید و اهل آن کاروان سوره مریم را خواندند به این می گویند مخاطب شناسی.(5)
این ها همه در مقام اهمیت مخاطب شناسی است؛ با هر مخاطبی چگونه رفتار کردن و سخن گفتن هنر بزرگی است که باید بیاموزیم و آن را به کار بگیریم.


دست دشمن آتو ندهید

ابن عباس مفسر معروف نقل می کند: مسلمانان صدر اسلام هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم مشغول سخن گفتن بود و بیان آیات و احکام الهی می کرد، گاهی از او می خواستند کمی با تأنی سخن بگوید تا بتوانند مطالب را خوب درک کنند، و سوالات و خواسته های خود را نیز مطرح نمایند، برای این درخواست جمله (راعنا) را از ماده (الرعی) به معنی مهلت دادن است، به کار می بردند ولی یهود همین کلمه (راعنا) را از ماده (الرعونه) که به معنای کودنی و حماقت است، استعمال می کردند.
در صورت اول مفهومش این است «به ما مهلت بده» ولی در صورت دوم این است که (ما را تحمیق کن).

همان پیامبری که این کارشناس محترم روایتی را از ایشان برای تأیید صحبت های خود بیان می کنند؛ وقتی کاروان را به حبشه فرستادند؛ به محض ورود به آنجا جناب نجاشی گفتند قرآن بخوانید و اهل آن کاروان سوره مریم را خواندند؛ به این می گویند مخاطب شناسی.


در این جا برای یهود دستاویزی پیدا شده بود که با استفاده از همان جمله ای که مسلمانان می گفتند، پیامبر یا مسلمانان را استهزاء کند، آیه يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْکافِرينَ عَذابٌ أَليمٌ (6) نازل شد و برای جلوگیری از این سوء استفاده به مومنان دستور داد به جای جمله (راعنا) جمله (انظرنا) را به کار برند که همان مفهوم را می رساند، و دستاویزی برای دشمن لجوج نیست. (7)

کلام آخر

همه ما مخصوصا کسانی که صاحب تریبون های بزرگی هستند باید دقت و توجه کافی را داشته باشیم و با نوع انتخاب کلمات و موضوعاتمان آتو به دست دشمنان ندهیم. مراد از دشمن تنها آمریکا و اسراییل و دشمنان خارجی نیست، بلکه کسانی که در صدد هستند از مباحث دین و اصول دین سوء استفاده کنند، کم نیستند.
قبل از بیان هر کلام و صحبتی به انعکاس حرف ها توجه کنیم، ممكن است افرادى با حسن نیّت سخن بگویند، ولى باید بازتاب آن را نیز در نظر داشته باشند.

پی نوشت:
1- آیه 41 سوره حج
2- آیه 17 سوره لقمان
3- کلینى، محمد، کافی، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج 5، ص 516
4- اصول کافی، ج ۱، کتاب بذل العلم، حدیث ۴
5- فروغ ابديت، آية الله جعفر سبحانى، ج 1
6- آیه 104 سوره بقره
7- آيت الله مكارم شيرازي ، تفسير نمونه، ج‏1، ص 383